Vlastný gól Slovensku od SMERu
To, čo predvádza vláda a minister Počiatek v Železničnej spoločnosti CARGO, sa dá opísať ako góly do vlastnej, slovenskej brány. Nielenže sa spreneverili prísľubu, že nebudú privatizovať, ale realizácia zámeru pripomína tunelovanie. KDH odmieta bezbrehý a pre Slovensko nevýhodný rozpredaj spoločnosti CARGO. Všetko, čo má zaujímavú hodnotu, J. Počiatek privatizuje, ale dlhy a straty ponecháva štátu, teda občanom Slovenska. Zároveň posúva štát do dlhodobo nevýhodného zmluvného vzťahu. Navyše, súťaž na odpredaj vozňov pripomína mýtny tender, kde vo finále zostala v súťaži tiež len jedna firma. Jeden súťažil sám so sebou… Nevýhodné kontrakty strana Smer-SD robiť vie.
Obchod v Železničnej spoločnosti CARGO má jedného víťaza a jedného porazeného. Vítazom je jednoznačne švajčiarska spoločnosť AAE, ktorá zaplatí menej za kúpu dcérskej spoločnosti CARGO WAGON, ako CARGO zaplatí spätne za prenájom vagónov na osem rokov. Rozdiel je až 70 mil. EUR a k tomu ďalších voľných 4000 vozňov, na ktorých firma AAE môže zarábať. Porazenými sú občania a daňoví poplatníci, ktorí sa budú skladať na tieto politické rozhodnutia ministra a vlády. Kde sú teraz obhajcovia z radov odborárov, ktorí boli hluční a hyperaktívni, keď vládna politika nebola červenej farby a reálne ozdravovala firmu?
Náš prístup bol iný. Čestne sme povedali, že najprv skonsolidujeme ZSSK CARGO ako celok a následne mu nájdeme v medzinárodnej súťaži strategického partnera, ktorý prevezme na seba nielen zisky, ale aj straty. Firmu sme zdedili v r. 2010 v zúboženom stave, dlh tvoril 600 mil. EUR, čo predstavovalo 82% vlastného imania. CARGO bolo na pokraji bankrotu, ale podarilo sa nám síce ťažkými, ale veľmi potrebnými rozhodnutiami firmu ozdraviť. Znížili sme poplatok za dopravnú cestu, zrušili sme nevýhodné zmluvy, kde predraženie v niektorých prípadoch bolo až 600%. Prepustili sme aj častˇ zamestnancov, ale v CARGU bola neúnosná prezamestnanosť. Ľudia chodili do práce iba štyri dni a za piaty deň, ktorý zostali doma, dostali zníženú mzdu. Nám sa podarilo efektívnymi manažérskymi rozhodnutiami naštartovať firmu a postupne znovu zaviesť päťdňový pracovný týždeň. Podarilo sa nám presunúť dopravu sypkých tovarov z preťažených ciest na železnicu. Ročnú stratu sme znížili o vyše 100 miliónov EUR a následne sme začali proces hľadania významného strategického investora, ktorý by investoval do modernizácie CARGA. Pre pád vlády sme to však nemohli dokončiť.
Prišiel minister Počiatek a dnes sa jasne ukazuje, čo bolo za rozhodnutím o zrušiť tento rozbehnutý proces vstupu strategického investora do ZSSK CARGO. Vytvorenie troch dcérskych spoločností, cez ktoré sa predá všetko hodnotné a štátu zostane stratová a zadlžená matka, je pre daňových poplatníkov stratovým a nerozumným rozhodnutím. CARGO je aktuálne v ťažkej pozícii, keďže sa zvyšuje tlak na splatenie návratnej finančnej výpožičky. Odpredaj vozňov CARGA, ako v podstate jediného zmysluplného aktíva, akým v súčasnosti CARGO disponuje, bol zvolený ako rýchle riešenie. Tým sa síce odsunú okamžité problémy CARGA, ale zároveň sa významne sťaží jeho pozícia do budúcnosti. Ak totiž táto firma dnes nevie zabezpečiť svoju finančnú rovnováhu, hoci má na to všetky potrebné náležitosti a nemusí si nič odnikiaľ prenajímať, ťažko očakávať, že sa jej to podarí v situácii, kedy bude musieť cez prenájom živiť ďalšie krky a ziskuchtivých investorov. Súčasné riešenie je len odkladom súčasných problémov CARGA na neskorší čas, za cenu výrazného zhoršenia podmienok jeho ďalšej existencie.
Článok nájdete aj na hnonline.sk
Comments