top of page

Tunel Višňové je víťazstvom rozumu, nie vlastizrady

Aj Smer de facto uznal, že jeho plány na výstavbu diaľnic cez PPP neboli výhodné.

Konečne! Začína sa výstavba dlho očakávaného tunela D1 Višňové. Mohol byť už hotový, nebyť nerozumných rozhodnutí prvej vlády Roberta Fica.

Už v roku 2007 to bol podľa vtedajšieho ministra dopravy Ľubomíra Vážneho „najlepšie pripravený projekt“. Namiesto postupu cez eurofondy však uprednostnil rýchly a pre občanov nevýhodný obchod cez PPP projekt, ktorý mal celú stavbu mnohonásobne predražiť.

Nevýhodný kontrakt

Projektovanie, výstavbu, financovanie, údržbu a prevádzkovanie tridsaťkilometrového úseku takzvanej žilinskej diaľnice podpísal v roku 2010 Ľubomír Vážny so zahraničným koncesionárom Hochtief-Alpine/FCC s ročnou platbou za dostupnosť 277 miliónov eur.

To znamená pri tridsiatich ročných splátkach zvyšovaných o infláciu celkové náklady takmer deväť miliárd eur. V súťaži bol vo finále jediný účastník. Ako pri elektronickom diaľničnom mýte či nedávno pri privatizácii CARGO Wagon.

Aj po znížení ceny na základe náročných rokovaní s koncesionárom o štvrtinu (na 219 miliónov eur ročne) sme kontrakt naďalej považovali za nevýhodný. Rozhodli sme sa nechať expirovať zmluvu PPP3 podobne ako PPP1, teda päť úsekov D1 od Martina po Prešov. Za 105 kilometrov diaľnice by spolu s údržbou občania mali zaplatiť za tridsať rokov 17 miliárd. To je úroveň výdavkov jedného štátneho rozpočtu. Dodnes nebola zodpovedaná otázka, komu a prečo mali ísť toľké peniaze.

Štátna expertíza určila cenový strop úseku Lietavská Lúčka – Dubná skala na 900 miliónov eur; no cez PPP projekt to malo byť až 1,15 miliardy.

Vlastizrada?

Za pravdu nášmu prístupu fakticky dáva dnes už aj Smer, keď štát podpísal zmluvu na toto dielo za 410 miliónov. Navyše, väčšinu nákladov nám preplatí Európska únia cez eurofondy. Pre ľudí je to okrem ceny ďalší finančný bonus. Len na stavbe tohto úseku ušetríme 700 miliónov eur. Škoda len, že od otvorenia ponúk trvalo Jánovi Počiatkovi zazmluvnenie dva roky.

PPP projekty na D1 boli pre štátny rozpočet neudržateľné. Ich splácanie by zablokovalo ďalšiu výstavbu diaľnic na Slovensku. Preto som vtedajší model nazval gréckou cestou. Vypísali sme skutočné súťaže, ktoré generovali rôznych víťazov a konkurenčné ceny. Preto začatie stavby za týchto podmienok považujem za víťazstvo zdravého rozumu a občanov Slovenska.

Robert Fico moje konanie vtedy nazval vlastizradou; Smer zvolal k tomu aj schôdzu parlamentu. Dnes je jasné, že vlastizradou by bola realizácia výstavby cez PPP projekty, ktoré odsúhlasila jeho vláda.

Je reálna nádej, že o päť rokov bude Bratislava s Košicami konečne prepojená aj diaľnicou.

Ján Figeľ

Článok nájdete aj na sme.sk

Комментарии


Latest - Najnovšie - Actualités
bottom of page