Smer sa chváli cudzím perím
Dnes (20. 10. 2015) ide slávnostne ako súčasť predvolebnej kampane SMERu premiér Robert Fico otvoriť diaľničný úsek Jánovce – Jablonov I. Bude teda otvárať diaľnicu, o ktorej ako opozičný kritik v roku 2010 hovoril, že sa za nášho pôsobenia na ministerstve dopravy nevysúťaží a za tak lacnú cenu sa nikdy nepostaví. Dnes tieto „lacné“ diaľnice strana Smer slávnostne otvára ako súčasť predvolebnej kampane. Za Ficových vlád sa diaľnice stavajú draho a pomaly. Miliardové megakšefty PPP boli gréckou cestou zadlžovania národa. Bolo zodpovedné voči ľuďom ich zastaviť a nahradiť ich transparentnými tendrami a financovať z eurofondov. Zrealizovaný PPP projekt pri Nitre je toho najväčším dôkazom. Za užívanie tejto rýchlostnej cesty ľudia už zaplatili približne 440 miliónov eur a podľa našich informácii si ďalších 77 miliónov eur Granvia ďalej nárokuje. To je spolu 517 miliónov eur za 4 z 30-tich ročných splátok za PPP projekt. Už dnes teda vychádza realizačná cena viac ako 10 miliónov eur na jeden km. To je bežná cena výstavby rýchlostnej cesty. Za túto hodnotu cesta R1 PRIBINA už mohla patriť štátu. Namiesto toho, aby táto cena bola konečná, ľudia na Slovensku vďaka Robertovi Ficovi zaplatia francúzskemu koncesionárovi spolu ďalších 3,5 miliardy eur za dielo a za jeho údržbu a prevádzkovanie.
Kresťanskí demokrati v bývalej vláde s odvahou dokázali, že to tak nemusí a nemá byť – že výstavba diaľnic môže byť bez predražení a pritom dynamická. Za rok a pol nášho pôsobenia vo vláde sa začala výstavba 56 km nových diaľnic a rýchlostných ciest a do užívania bolo odovzdaných v tomto období až 72 km diaľnic a rýchlostných ciest s konkurenčnými, európskymi cenami, pričom náklady boli preplatené väčšinovo z fondov EÚ. Úsek na západ od Levoče, ktorý slávnostne otvára premiér Fico, je toho názorným príkladom.
Neočakávam, že sa SMER za svoje reči o “nereálnych lacných diaľniciach” KDH a daňovým poplatníkom ospravedlní. Ale ľudia si môžu porovnať náš zodpovedný prístup k verejným investíciám a korupčné a netransparentné konanie, ktoré sa za vlády SMERu stalo pravidlom nielen pri výstavbe infraštruktúry, ale aj v zdravotníctve, IT sektore, pôdohospodárstve, regionálnom rozvoji a v iných oblastiach. Motoristom prajem bezpečnú jazdu a veľa štǎstných kilometrov na tejto novej a nepredraženej diaľnici.
Ján Figeľ
Predseda KDH, bývalý minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja
Čítajte aj na kdh.sk
Comments