top of page

Peňazí v alobale bolo v diaľničnom biznise viac

Dnes už môžeme povedať, že pokrízové oživenie stavebníctva je evidentné v každom segmente. K jeho rastu prispieva naštartovanie výstavby inžinierskych stavieb a oživenie rezidenčnej výstavby aj výstavby kancelárií. To, čo však stále neprispieva k stabilnému rozvoju stavebníctva na Slovensku, je neschopnosť vlády Smeru prijať nový stavebný zákon. Pričom dnes je dôležité, aby sme v čase, keď sa darí, vytvorili transparentné pravidlá, aby v horších časoch prežili zodpovedné stavebné firmy, živnostníci, a nie podvodníci s vládnym krytím. Nový stavebný zákon sa pripravoval už za môjho pôsobenia ako ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Môžem zodpovedne povedať, že keby vláda Ivety Radičovej predčasne neskončila, dnes by bol nový stavebný zákon realitou. O to viac ma však mrzí, že minister Počiatek nevyťažil zo začatej práce a nový stavebný zákon nebude realitou ani po štyroch rokoch vlády jednej strany.

Doplatia poctiví stavebníci

Toto je voda na mlyn bezohľadným firmám typu Širokého Váhostavu, ktoré majú podporu vlády. Tento stav určite nevyhovuje poctivým stavebným firmám alebo živnostníkom. Žiaľ, dnes je negatívne aktuálna aj téma firemnej kultúry a disciplíny. Neplatenie dodávateľských faktúr za vykonanú prácu, nekvalitná práca, využívanie, ba až zneužívanie pracovnej sily, obchádzanie technických i bezpečnostných noriem, nadhodnotené ceny za nekvalitné materiály a služby a podobne. Klamstvo a podvod sa stali súčasťou a nástrojom podnikania. Síce je to cesta rýchlych ziskov pre niektorých, ale to je aj cesta zániku firiem a rozkladu prostredia. Som presvedčený, že nové obdobie rastu stavebníctva musíme využiť na nastavenie pravidiel, ktoré budú podporovať čestných a dajú červenú špekulantom a podvodníkom. Na toto však stavebný zákon z roku 1976 nestačí. Preto prioritou novej vlády musí byť nový stavebný zákon. So skúsenosťou a s presvedčením tento záväzok dávam: nový stavebný zákon bude prioritou vlády, v ktorej budeKDH.

Diaľničné eldorádo Smeru

Odhliadnuc od problémov okolo stavebného zákona, teší ma, že sektor zaznamenáva rast, stúpa zamestnanosť, stúpajú stavebné výkony. Dnešný rast je však významne podmienený štátnymi (eurofondovými) investíciami a lacnými úvermi. Blízka skúsenosť a poznanie okolo diaľničného eldoráda Smeru nás učí, že musíme myslieť aj na horšie časy.

Ficova vlastizrada

Tak ako sme museli naprávať diaľničný stavebný kolaps po predražených a zbabraných PPP projektoch, tak si aj dnes musíme dať pozor, aby nás korupcia a hon za rýchlym ziskom nedostali do podobnej krízy. Dnes už nie je mediálnou špekuláciou, ale reálnym faktom, že zrušením dvoch PPP projektov na diaľnici D1 sme ušetrili ľuďom dve miliardy eur. A to nehovorím o ďalších peniazoch, ktoré nám preplatí EÚ cez eurofondy. Toto striedme hospodárenie si musíme uchovať, na toto nie je špeciálny zákon, ale musí nás k tomu viesť zdravý rozum a zodpovednosť za budúcnosť nás a našich detí. Rovnako aj zodpovednosť za stavebný trh a osudy ľudí v ňom zamestnaných. Robert Fico v roku 2010 nazval zastavenie megakšeftov PPP ktoré dnes už preukázateľne ušetrilo ľuďom na Slovensku len na stavebných nákladoch dve miliardy eur – vlastizradou. Jemu sú zrejme oveľa bližší podnikatelia ako pán Široký, ktorý cez Váhostav ruinoval malé stavebné firmy a živnostníkov a štát ho za to odmenil. Žiaľ, poslanec Jánoš asi nie je jediný v Smere, ktorý po večeroch balí peniaze do alobalu. Takých Jánošov muselo byť v diaľničnom biznise viac. Dnes je teda na mieste protiotázka na RobertaFica – kam mali tie miliardy eur ísť a kto si ich mal po večeroch baliť do alobalu? Ak nám záleží na tom, aké bude Slovensko po voľbách 2016, tak éra diaľničného eldoráda v podaní Smeru a balenie peňazí do alobalu sa musí skončiť.

Ján Figeľ

Článok nájdete na hnonline.sk

Comments


Latest - Najnovšie - Actualités
bottom of page